Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Home About Me Beauty Travel Pet Recipe

13 June 2012

Sakit itu penghapus dosa


Hari ini kelas pagi habis pukul 10:20 pagi dan saya sampai ke bilik sebelum pukul 11pagi...Sesampainya di pintu bilik, pintu berkunci..Oh....mereka masih ada kelas....setelah menutup pintu bilik, tiba-tiba saya berasa sakit sangat... dan saya jatuh ke lantai..tanpa berlengah lagi, saya menyeluk tangan ke dalam beg mencari ubat tahan sakit yang diberi doktor...huhh..masih ada lagi stok..saya terus mencapai air di atas meja dan menelan ubat tersebut...

Ketika masih di atas lantai, mententeramkan diri, saya muhasabah diri.....

Rasulullah s.a.w. kata, sakit itu penghapus dosa.. Kalau kita sakit, itu tandanya Allah tengah hukum dosa-dosa kita di dunia. Bila sakit, kita mesti rasa sangat lemah. Sangat tak mampu dan lesu. Rasa tak berdaya nak buat apa-apa..

Kalau kena sakit yang pelik sikit, mungkin ada yang tinggal solat dan amal ibadah. Terlupa yang saat-saat macam ni lah sangat perlu untuk bergantung harap kepada Allah Yang Maha Besar. Kena selalu ingat, tiada daya dan upaya bagi seorang manusia itu melainkan dengan kekuatan yang Allah berikan untuk dia menghadapi musibah dengan penuh kesabaran.

Kuat dan sabar...

"Tiada apapun yang menimpa seorang Mukmin berupa bencana dan menderita kesusahan, kecuali semua itu menjadi sebab untuk menghilangkan dosa-dosanya"

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum.. Dah baca entri? Lepas tu komen la banyak-banyak!