Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Home About Me Beauty Travel Pet Recipe

26 May 2012

asam garam di SMK Seremban Jaya

(entri ini sangat panjang dan sebak...)


dah bersedia nak rasa sebak kenang balik zaman sekolah?? bagi aku zaman sekolah paling best bila aku bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan Seremban Jaya, Seremban, Negeri Sembilan pada tahun 2006( form1) sampai febuari 2009 (form 4)..pastu aku pindah sekolah....bukan aku cakap sekolah lain yang pernah aku belajar tak best..tapi sekolah ni antara yang BEST...walau sekolah ni hanya sekolah harian...tapi sekolah ni sangat cool awesome giler lah dengan pelajar-pelajarnya memang gileeeeee! serius aku tak tipu...




maklumat lanjut pasal sekolah ni boleh pergi link sini BLOG SMK SEREMBAN JAYA



tahun 2006 aku dilantik sebagai Ketua Pemimpin Pelajar Perempuan dan berlanjutan sehingga 2007..tapi ini untuk sesi petang...naik form 3 aku dah lupe jawatan ape aku pegang...(huhuhu) ....sepanjang pegang jawatan berat tu aku rasa penat jugak nak handle sekolah harian yang setiap hari ade jek kes macam-macam..tapi itulah asam garam kehidupan belajar di sekolah..tak kan nak sentiasa baikkkkkkk jek..sesekali buat la masalah sikit kat sekolah..barulah ade cerite best nak dikongsi bile dah kuar sekolah nanti..asyik jadi skema jek..borink jugak..    *aku selalu fikir macam tu...aku ade jugak la buat jahat kat sekolah...

keluarnya aku dari SMKSJ membawa 1001 kenangan yang kadang-kadang aku rasa nak tersenyum pun ada, nak tergelak pun ade bile singgah tempat kitorang lepak, tempat kitorang stady group, tempat kitorang bile nak tunggu kelas tambahan..nak nangis pun ade sebab tahun 2007 & 2008 lah aku dapat rasa hubungan kawan yang dirasakan macam sebuah keluarga..sebab rapat sangat-sangat..memang mase tu rasa nak diputarkan semula masa sebab memang susah dah nak berkumpul sekarang macam dulu-dulu...masing-masing dah ada komitmen sendiri..so, agak susah nak buat perjumpaan semula..rasanya tunggu ade yang beranak pinak kot baru dapat kumpul semula..haha...





sampai jek kat depan sekolah..aku tersenyum sendiri..depan sekolah ni lah di mana aku dengan geng-geng pengawas yang lain berjaga tengah terik panas nak pastikan para pelajar mengikut peraturan sebelum masuk ke dalam kawasan sekolah..

2tahun aku dapat tugasan berjaga kat sini, kulit muke aku dah cukup berbelang..haha...macam-macam ragam pelajar aku dapat..ade yang datang sekolah dengan baju kat lua..kene paksa masukkan baju(tuck-in) baru boleh masuk sekolah..ade yang tie tertinggal dan kitorang paksa die balik kalau tak nama masuk buku atau tak boleh masuk sekolah..ade jugak yang melawan..sebut perkataan tetttttttt...ade yang tolak pengawas (berkasar)..ade yang tak pedulik pengawas tegur..selamba jek jalan terus masuk dalam sekolah... ade yang van lambat..semua nama dalam van tu kene masuk buku..berderet beratur tunggu nama kene catit..ade pulak yang parents, hantar anak lambat ke sekolah, anak die tak berpakaian kemas, bile kitorang tegur & ugut nak tulis nama dalam buku, kitorang kene marah balik dengan parents sebab buat anak die macam tu...haishh..

sepanjang bertugas kat depan gate ni..macam-macam telatah kawan-kawan yang sama-sama bertugas ni aku dapat tengok...aku pulak sangat-sangat menjaga muke..tisu jangan cakap la berkotak-kotak aku bawak masuk dalam poket baju kurung biru aku....yela...berdiri tengah panas...peluh mule lah banyak keluar...yang jadi penyelamat, TISU!! nanti cair lah bedak kat muke..haha..bile diorang plak berpeluh, memang tisu aku jek la diorang pow...sebab tu aku bawak berkotak-kotak tisu... *aku tak sangka perangai aku sampai macam tu..haha

ape-ape pun, setiap kali aku lalu depan sekolah ni, nampak pintu pagar sekolah ni, konform aku tersenyum dan teringat dulu-dulu berjaga tengah panas terik kat sini..hahaa...






kat sini plak tempat menuggu...yelah, tak kan nak tunggu parents atau van/bas kat luar sekolah..bahaye..so tempat ni memang tempat menunggu..safe sikit...tempat ni jugak lah tempat kitorang yang pengawas bertugas kat luar letak beg-beg atau barang-barang kitorang kat sini...

aku ingat lagi...kadang-kadang bile dah lame sangat aku berjaga tengah panas..aku akan datang sini setiap kali aku tak rase selese kat muke aku bile bertugas..aku akan pergi kat beg aku, aku keluarkan cermin muke....cek muke..cool lagi ke tak...HAHAHAHAHA!!!   *mate ke atas tangan ke bahu






ini pula pintu utama masuk..kire pengetua dan cikgu-cikgu selalu lalu sini....pelawat ke.... tampat ni jugak la selalu jadi mangsa bila minggu fotographi..sebab tempat ni redup and cantik...






bila dah lalu laluan utama, kite akan nampak ini..yaaaa...ini adalah dataran atau lebih tepat lagi perhimpunan...kitorang berhimpun setiap pagi dan paling lama hari Isnin lah..formal perhimpunan punya...Setiap hari Jumaat pula, muslim dan non-muslim diasingkan...muslim berada di sini untuk sama selawat dan baca surah Yassin bersama guru dan pelajar..





Ini padangan dataran/perhimpunan dari atas...yang itu...STAGE! aku bile tengok stage ni..aku tetibe rase malu....lame-lame jadi bangga pulak....aku malu sebab aku pernah bersyair kat atas stage ni untuk perasmian ape ntah..lupe dah..serius suara aku macam....ntah!! aku tengok bile aku bersyair semua pelajar kat depan aku semua bising...yang aku tahu diorang bising sebab memang diorang ni suka bising time perhimpunan tengah berjalan..kene tegur dengan pengawas baru senyap...tapi aku bersyukur diorang bising plus mikrofon prob! so, aku nak elak malu, aku cakap la mikrofon problem plus pelajar bising so tak menonjol sangat aku perform...YES!! itu statment yang selamat!!  *tapi memang serius sumbang giler...sumpah aku tak tipu..huu...

yang part bangga plak, mestilah sepanjang aku memgang jawatan berat tu, aku selalu uruskan acara dekat atas stage ni...aku lah MC..aku lah itu, aku lah ini dengan bantuan kawan-kawan pengawas yang lain...







Sekolah aku ni mempunyai 3 tingkat...nampak tak tingkat nombor 2..yang ada bendere negeri Johor tu..haaa..area tu lah aku selalu bertugas semasa waktu rehat...hahaha...pengawas kene keluar 10minit awal dari waktu rehat sebenar sebab masa diorang rehat, kitorang bertugas pulak kat atas dan kawasan-kawasan yang lain bagi mengelakkan pelajar berada di kawasan tersebut..kire pelajar tak boleh berada di dalam kelas ketika waktu rehat bagi mengelakkan kecurian atau sebarang masalah...

Kadang-kadang bile aku bertugas sorang-sorang kat atas..ada masalah jugak lah..masalah pelajar lelaki yang degil..nak jugak naik atas..lagi-lagi ada pelajar india lelaki yang mempunyai kembar..kitorang panggil dia Mr.Bean sebab muke dye memang look a like..yang abang dia lembut..tak da masalah..baik sangat..yang adik die tu aku takot...sebab bile die nampak aku, walau dari jauh..dia akan berlari ke arah aku dan menjerit..."Ernyyyyy!!" pastu berlari datang kat aku...arghhh!!! tidakk...!! die menakutkan aku! Die suke kacau aku..Dia suke usik barang-barang aku macam buku, pen, beg aku...hoho....Sekarang mane eh die sekarang??





Ini pulak lobi sekolah..kalau ada ceramah ke, ada perjumpaan kecil-kecilan selalu akan diadakan kat sini lah...Selalu aku tersilap aku tersebut DOBI..hoho..*sungguh memalukan...kat sinilah tempat aku dengan rakan sekelas buat stady group petang-petang untuk PMR...kat sini jugaklah kitorang lepaking makan seberapa banyak yang boleh sambil mata pada buku...waktu-waktu petang macam tu masa nak tunggu sebelum kelas tambahan start...Lobi tu sangat luas..

Tadi alang-alang melawat sekolah & cikgu-cikgu, aku baru tahu aku tak amek lagi sijil PMR aku yang dah 4tahun berlalu..tertanya-tanya jugak aku..dah kene makan anai-anai ke sijil aku tu?? Ade lagi ke sijil tu?? Boleh amek lagi ke sijil tu?? Hahaha....Alhamdulillah...Ade lagi sijil tu dengan result yang cantik ....sampai lepas pun tak berani nak gigit...






Ini pandangan dari tingkat atas di bahagian kedua..haaa...yang hujung tu kantin..yes! tempat kitorang mengisi perut yang selalu bising mintak diisi tu..hahha..pondok tu plak selalu geng-geng aku konker waktu petang..kitorang lepak menelaah pelajaran atau menunggu masa sebelum kelas tambahan selain lepak kat lobi...ade 2 gelangang kat situ..untuk bola keranjang & bola tampar..



Ini dia cikgu Jani a.k.a coach aku mase aku wakil negeri sukan badminton time 2008(form 3)..aku masuk bergu & single..tapi bergu kitorang tewas di semi-final dan single, aku dapat tempat ketiga...paling kurang aku dapat naik kan nama sekolah selain net ball dan olahraga aku jadi wakil sekolah...Tak sangka dah bertahun-tahun tak jumpa, cikgu still ingat nama aku.."Erny kan?" waaaahhh..*touched!! hahaha




Kenangan bergambar mase tu tak silap aku dah nak PMR...hahaha...time-time tengah tension..ini semua classmate aku...2008 (3 ARIF)..ade yang sekarang aku contact lagi..ade yang ntah ke mana..baru beberapa tahun berpisah..dah ade yang lost contact..belum lagi ade yang dah beranak pinak..haha







Ini gambar mase majlis Anugerah Pelajar Cemerlang 2008...gambar ni masa tahun 2009...tahun 2009 semuanya dah membawa haluan masing-masing..sorang-sorang keluar dari sekolah ni..aku lah antara ahli dalam batch aku yang paling awal sekali keluar..akhir bulan January 2009 aku pindah ke SMK King George V, Seremban....minggu ke-2 Febuari 2009, aku dapat tawaran ke SM Sains Tuanku Jaafar, Kuala Pilah...



Kenangan yang ada tak dapat kite perolehi selepas ini...Kisah yang lain pula menanti..Sebab itu kite kene menghargai setiap masa yang kite ade bersama orang-orang sekeliling..Sebab aku percaya, Setiap Pertemuan ada Perpisahan....Setiap Permulaan ada Akhirnya...Setiap yang Hidup pasti Mati...



Perjalanan hidup setiap orang berbeza-beza mengikut percaturan mereke di dalam kelompok masing-masing. Namun ada ketika pertemuan dangan insan lain meninggalkan kesan di dalam hidup kerana setiap pertemuan itu bersyarat maka terjadilah satu peristiwa...

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum.. Dah baca entri? Lepas tu komen la banyak-banyak!