Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Home About Me Beauty Travel Pet Recipe

19 May 2012

BE STRONG..and sabarlah..

entri aku kali ni KISAH BENAR..memey la kisah benar..sebab aku nak citer pasal aku..
aku nak citer pasal sikap aku yang annoyying aku rasa dan ramai lagi yang macam aku yang banyak mengeluh dari bersabar..


alkisahnya..aku ni dari tahun lepas kulu kilir keluar masuk hospital temujanji dengan doctor boleh di katakan setiap bulan...bagi aku penyelesaiannya daripada doctor tu tak da..yang dia kasi, ubat ubat ubat...tak elok-elok jugak...(mase ni aku konform setan banyak datang dekat aku)..

kengkadang aku jadi fadeup sebab bile lah bende ni nak berakhir..orang-orang arounds aku ni pun selalu cakap SABAR SABAR SABAR...tapi aku salu cakap..

"korang tak da kat tempat aku bolehlah cakap macam tu.."

walau aku mengiakan jugak, sabarlah...itu ujian dariNya..Allah tak kan menguji hambaNya kalau hambaNya tak mampu..memang aku mampu sabar..tapi lemahnya iman dalam diri buat aku kadang-kadang jatuh dengan andaian rekaan sendiri..haha..

Pagi tadi lah punya cerita..aku pergi Hospital Melaka macam biasa kalau tak temujanji..mase tengah duduk-duduk..aku tetibe rasa fadeup melampau..fadeup nak BE STRONG dengan apa yang aku alami sekarang....ntah kenapa ntah dengan aku ni..hahaha..setan di hari Jumaat...haha..

Dalam dok aku fikir-fikir..aku teringat pesan abang daam.."bila duduk sorang-sorang..ambik lah masa nak muhasabah diri"...aku pon amek lah mood...datanglah datanglah datanglah.....

Alhamdulillah..aku sempat muhasabah diri dalam kesibukan dalan hospital tu..tak perlulah nak carik tempat sunyi-sunyi ke.. (depends pada orang lah nak macam mana kan)..

Tiba-tiba aku teringat pada abang atep aku yang dah setahun lebih hidup dengan tongkat dan kaki yang terpacak dengan beberapa batang besi sejak dia eksiden..ke mana-mana die pergi, besi-besi yang terpacak kat kaki die tu la diusung sana sini..Selalu ulang alik ke hospital untuk rawatan lanjut...aku tengok die gigih berdikari sendiri..walau die cakap, die dah muak dengar perkataan SABAR..tapi, nak buat macammana kan..itu jelah yang kite patut buat...dia selalu think positive walau kadang-kadang perangai gila dia datang..haha..kadang-kadang, sikap sabar kite ni mengajar kite sesuatu...ye...'sesuatu'..

Patient is not the ability to wait, but the ability to keep a good attitude while waiting.

Kenapa aku tak boleh jadi macam die sedangkan aku punya keupayaan untuk berjalan dengan sempurna? Kenapa aku cepat sangat fadeup walau baru ujian kecik yang aku dapat? Kenapa itu? Kenapa ini? Ahhh....macam-macam aku pikir di pagi Jumaat ni...memang..'sesuatu' tu lah mengajar orang sekeliling supaya sikap bersangka baik macam kite...ini lah orang cakap dakwah tanpa kite sedar ye tak..haha..kite sabar, secara tak langsung kite mempengaruhi orang...Ya Allah.. SubhanaAllah...Aku sedar dah mana silap aku..

Lepas aku punya semangat naik..tiba-tiba phone aku berbunyi..mesej dari kak sya...isi mesej dia suruh aku kuat, sabar dan sabar...ada hikmah kenapa Allah letak kat situ..yeahh! betol tu... ADA HIKMAH KENAPA ALLAH LETAK KITE KAT SITU....

"Whaver is patient, Allah will give him further strength to continue to be patient"- Prophet Muhammad

Renung-renungkan..dan selamat beramal  ^_^


No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum.. Dah baca entri? Lepas tu komen la banyak-banyak!