Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Home About Me Beauty Travel Pet Recipe

11 April 2012

jadilah SAHABAT yang terbaik untuk SAHABAT..





“Seandainya engkau bertemu seorang kawan yang sanggup bersusah atas nama kesetiaan, mendahulukan atas nama kebajikan, menyimpan keaibanmu atas nama kejujuran, menegur kelemahanmu atas nama kebaikan, memendam rasa terkilan demi menjaga perasaan, ketahuilah bahawa dia bukanlah seorang kawan tetapi seorang saudara & sahabat sejati yang sukar di cari ganti…” -Pakar Diari Hati-


life aku kat UiTM banyak mengajar aku setia dalam berkawan dan mengalah setiap apa didepan mata..sebelum ini, apa yang aku fikir..apa aku cakap semuanya betul..no one can push me..no one can change me...aku betol..korang salah..haha..tapi mana mungkin orang boleh tahan kalau perangai orang macam ni kan..kalau aku sendiri  pun rasa nak ganyang sekor2 orang perangai macam ni..huhu..masa demi masa..aku dapat adapt situaition that play arounds me.. 
orang pertama yang jadi kawan baik aku..tak lain tak bukan farlina jaafar..aku syukur sangat ada dia sebab aku ni tak boleh bersendirian..kena selalu ada teman..dia plak duduk bilik depan aku..1 kelas/1course..dan kebetulan rumah kitorang kemain dekat..haha..so that day, mana-mana pergi..kitorang berdua..first kelas aku sem lepas, lelaki pertama tegur aku..wan fadzrul ezwan..haha..aku ingat lagi sebab dia duduk belakang aku dengan zul comel..aku dengan far, buat negative expectation pada wan.."lelaki ni miang" hahaha! sory wan..kitorang tak boleh kena tegur sangat dengan lelaki that time..haha..sebab wan ni over frendly, baru kenal lagipun..so tak adil kitorang judge wan macam tu..niat dia baik actually..


day after day, aku mula rapat dengan budak-budak kelas aku ..paling rapat dengan budak-budak level la..dah la 1 kelas..1 level..we like a siblings..tapi paling rapat mestilah dengan farlina..tapi entah kenapa..aku suka marah-marah far..haha..*kalau kau ingat lagi la far..apa kau buat..kau kawan dengan orang ni..orang tu..kau buat itu..buat ini..aku kadang-kadang suka je cari masalah dengan kau..haha..kesian kau..selalu je kan kita bertengakar belakang orang..depan orang, kita baik je berkepit gelak sana sini..mungkin itu cara aku nak adapt dengan orang yang aku rapat tanpa aku sedar..betul la kata orang..bila dah gaduh-gaduh la kita tahu perangai orang and the way to close with someone..haha..
and alhamdulillah..before masuk sem 2, aku dengan farlina look like the real true friend..tak de gaduh-gaduh..and dah tak pernah gaduh dah..lama dah tak gaduh dah aku rasa..haha..aku rasa, far pon perasan kot aku dulu macamana..terimas juga pada far sebab i'm pround of you baby kau terima aku seadanya...aku dah tak marah-marah kau lagi kan..hihi..thank you baby~


sem 1 aku akui aku ni kenal budak-budak kelas aku je..kelas-kelas lain sumpah aku tak kenal langsung..sebut la siapa-siapa nama yang korang nak sebut..memang aku tak kenal.melainkan yang rajin tegur aku ke..atau ziarah bilik aku...*walau korang ziarah time aku tengah tidur..aku nampak je siapa yang lalu lalang dalam bilik aku..huhuhu
sem 1 memang aku rasa jahilnya aku..mana taknya.aku tak bergaul sangat dengan budak-budak batch aku..mungkin masih malu lagi kot..haa..yelah..malu..


sem 2 lah aku rasa happy sangat ada batch macam korang..yelah..aku kenal ramai orang..mase cuti sem lepas..ramai budak batch kita aku chat..borak kemain..tapi budak-budak kelas aku je aku kenal..yang lain kawan alam maya aku je..siapa botak? siapa ustaz? siapa dr rozmey? *walau orang yang sama..siapa arif? muka macam cina??..haiiya...sumpah aku tak kenal..haha..mana taknya,first sem memang aku akui kita semua jahil lah nak kenal ramai orang..kenal kelas-kelas sendiri je..4bulan bagi aku 1 tempoh yang singkat nak kenal dengan semua orang 1 kos lebih-lebih lagi semua orang tengah ambil masa nak adapt arounds them kat U..second sem ni lah kita nak langkah ke hadapan nak berjinak-jinak dengan semua orang..slow-slow aku kenal dengan semua orang..the points is..mulut kena rajin tegur..bibir kena rajin senyum..
yess..aku berani mengaku kawan-kawan batch aku ramai yang aku kenal dengan alam maya semata-mata..aisomuddin mahfuz..aku kenal dia melalui FB jela..kitorang hanya cakap benda-benda penting je..dan nombor phone dia aku dapat secara kebetulan disebabkan seniur kita bagi arahan untuk tanya benda-benda penting pada dia untuk event batch kita..zulaika nabila..even dia 1 kelas dengan aku..tapi aku tak rapat sangat dengan dia..after dia dengan aiso teman aku overnite di KLIA..since that day, kitorang ber-3 rapat..nor afifi kamaluddin pun  aku kenal dia dari FB la..woouahh..aku serius tak kenal dia langsung..borak punya borak..lama-lama jadi rapat..dah jadi tunangan aku dah dia..kami peminat pak ya..haha..*aiso, wan, arif ngn fifi je faham..haha
bila cuti sem ni..mulanya, aku dengan aiso je yang plan nak buat masak-masak kat 1 tempat ni..tetibe secara tak langsung..post HIKMAH tu disinggah oleh wan, arif dan fifi..elok-elok nak plan buat acara masak-masak...fifi pula nak buat di hutan..actually post tu tak delah seserius mana...but you guys look so serious..aiso plak pesan pada aku..jangan kecewakan kawan-kawan kita..why not we just continue it..maka tercetusnya event kita next sem yang DABOMB!!
dari perbincangan kitorang ni lah..aku dapat kenal dengan lebih ramai kawan-kawan batch kita..syzwani, mira, kimin, sya ieqa, hidayah ibrahim dan ramai lagi..*ramai sangat ...borak-borak semakin rancak dan tanpa kita sedar kita dah pun bina satu persahabatan yang berharga..aku dapat simpulkan di sini yang korang batch OM intake May 2011 memang awesome meosome. supporting, carring & kelaka..


*thanks korang yang tak pernah berkira dalam memilih kawan..
*aku sedar ada di antara kita ada yang tak suka/tak berkenan sesama sendiri even dalam kelas aku sendiri..tak kiralah siapa pun..ingatlah..siapalah kita nak menilai seseorang..sehebat-hebat orang itu, dia tetap lemah disisi Allah..
*selalulah muhasabah diri..jangan cari kesalahan orang lain..carilah kesalahan kita sendiri..


"KAWAN BIAR BERIBU, KASIH BIAR SATU"








P/S:
Jika sahabatmu melukakan hati, lukislah di awan agar ia cepat berlalu pergi…Jika dia membuat kebaikan, pahatlah di atas batu agar ia kekal sepanjang kehidupan...

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum.. Dah baca entri? Lepas tu komen la banyak-banyak!