Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Home About Me Beauty Travel Pet Recipe

7 April 2013

percayalah, rezeki di mana2 :)

Assalamualaikum..

Kawan baik aku masa sekolah rendah (SK Senawang), Amir Hamzah, beriya2 bagitahu malam tadi di twitter yang dia akan jalani sesi temuduga tentera.. waahh.. *dalam hati aku berharap sangat yang dia berjaya temuduga tu*




dan hari ni dengan gelojoh nya terus dia mensi aku yang dia berjaya dalam temuduga tu!



dia satu2nya kawan yang panggil aku Cik H.. bermaksud Cik Harimau -,-"

bila baca twit tu terasa terharu pun ada. sangat! Alhamdulillah sebab berjaya ye amir!


menyebabkan aku nak buat entry pasal dia ni sebab nak bagi pengajaran untuk kite semua yang asyik merungut bila rezeki nak datang padahal rezeki tu ada depan mata. kita je tak nampak..

sebenarnya amir ni bukanlah dari kalangan family yang senang. dia ada pernah study dulu. but kene berhenti sebab family tak mampu. then, he never merungut sebab family dia gitu gini gini dia terpaksa berhenti. proud dengan dia :). tapi dalam waktu 2 3 tahun dia carik kerja. hari tu aku suprise main hye hye dekat tempat kerja dia. SnowMama, Giant, Senawang. gigih betul kerja budak ni.. haha..

ramai jugak ada orang cakap yang dia tak dapat continue study dia nak jadi apa? dah la lelaki. ada tanggungjawab. ada jugak yang merendah2kan dia. hey hey korang yang mulut nak kene cucuk ni. kuasa Allah kita tak tahu kan. rezeki orang lain2.. NOTED!

dia tak pernah merungut ohkay. tak pernah. tak pernah merungut takdir dia macam tu. then minat dia pada askar memang tak dapat dinafikan. dia tetap tunggu tawaran sana sini pasal soldier ni.  

so... ini dia serba sedikit luahan yang sempat dia kongsi dekat aku :')

Alhamdulillah awak. Semuanya berjalan lancar walaupun pada mulanya sangat tension dengan pegawai yang halau saya dari baris 2x. sy beratur elok2 pun kena halau. Sedih gila. hahahaa. Tapi alhamdulillah, bila sampai turn saya, sy tenang je bila serahkan dokumen yang dia minta dan jawab segala pertanyaan dia. Bila buat BMI, leftenan muda tu tanya, kenapa awak nak masuk askar? then saya jawab sebab saya minat dan sebab nak nak mak dan ayah. then leftenan tu tanya lagi, kenapa dengan mak ayah awak? then saya jawab, saya anak lelaki tuan, saya ada tanggungjawab sebagai seorang anak. Saya pernah belajar, tapi berhenti sebab tak mampu. Kawan-2 ada yang suruh masuk polis, tapi jiwa saya taknak. Sejak dari kecik saya memang minat askar sebab askar memiliki tahap disiplin yang tinggi serta mampu membentuk peribadi diri dan semangat sayangkan tanah air. Then leftenan tu tanya lagi, awak pasti dengan keputusan awak untuk masuk askar? Sy jawab, insyaAllah saya pasti, 3bulan sy tunggu untuk temu duga ni. Kalau diterima, sy akan berikan kerjasama yang terbaik. 22hb ni masih ada temu duga terbuka lagi dekat kem rasah, dan insyaAllah saya akan pergi kat sana. Leftenan tu tanya kenapa? Then saya jawab, saya minat askar, dan takkan sy nak berharap pada yang satu. Apa salah tunjukkan usaha yang saya betul2 minatkan askar. Dalam kelapa saya cuma ada dua benda. Ibu ayah dan masa depan. Masa yang merangkumi semua aspek dan kalau boleh saya taknak kejadian dekat lahad datu berulang buat kali kedua. After leftenan tu dengar semua jawapan saya, dia cuma cakap "Awak berjaya. Kita jumpa pada seisi permilihan terakhir. nanti pihak kami akan menghantar surat kepada kamu." The end. Awak nak tahu, lepas dia cakap macam tu, hati dia betul2 gembira. Sangat gembira! actually ingtkan nak bgtw awak, tapi lupa yang sy takdo no awak. So tunggu lah sy balik baru bgtw awak. Hahahaaha. Syukur Alhamdulilllah awak, sy berjaya dan terima kasih pada awak sebab mendoakan yang terbaik buat saya. Amin Ya Allah. 

nice kan.. :) yang part tak da no tepon tu memang betul. bertahun kawan pun tak pernah contact kat phone.. hahaha.. :p

itulah kan.. rezeki orang lain2.. tak semestinya dia tak dapat continue study dia tak berjaya.. sebenarnya rezeki die bukan kat situ. tapi dekat lagi satu. soldier. yes!

Semoga berjaya lah ye amir untuk cabaran hari2 yang mendatang :)



notakakicomel: kadang2 kita tak nampak rezeki kita yang sebenarnya dah tersedia di depan mata. bersangka baiklah dengan Allah :)

2 comments:

  1. kawan aien pown ada yang jadi askar.. tapi perempuan.. masa skolah dia biasa2 je.. tapi skrg..dah jadi askar..

    ReplyDelete
  2. itulah.. kita tak tahu nasib kita macam mana and kat mana kan :)

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Dah baca entri? Lepas tu komen la banyak-banyak!