Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Home About Me Beauty Travel Pet Recipe

14 October 2012

apa tu ulat charlie?

Assalamualaikum...



apa tu ulat charlie? budak nama charlie yang dalam u-tube yang gigit jari abang die "Charlie bit my finger!" tu  tau la.. tengok SINI .. ramai yang tak tahu ulat ni.. aku start duduk UiTM Melaka baru tahu apa tu ulat charlie.. nama sedap..nak juga tengok ulat tu macam mana.. sebab masa akak-akak ni dah buang ulat tu baru lah aku terhegeh-hegeh nak tengok.. so aku tak tahu la ulat tu macam mana.. masa semester 1 kawan-kawan aku selalu kena dengan ulat ni... tapi aku tak pernah kena.. ada jugak rasa nak kena.. apa rasa die eh? sakit sangat ke?

masa aku tengah makan atas meja belajar, tetiba ada ulat belang-belang atas meja.. aku dok main-main lah dengan ulat tu guna pen..dah lama-lama main dengan ulat tu, aku tanya akak seniur aku;


"kak! ulat apa ni?"

"woi! jangan usik! itu charlie la~ bunuh cepat!" akak seniur aku dah gelak-gelak sebab aku dengan jahil nya tak tahu apa ulat tu.. nasib baik tak usik guna tangan..huhuhu...





saiz dia kecik je... lebih kurang 1 cm.. cecair hemolif yang terdapat di dalam badan kecuali sayap dia mengandungi toksin sentuh haiwan yang paling berbisa di dunia. Toksin ini di kenali sebagai 'pederin'. Mempunyai tahap keracunan 12 kali lebih tinggi daripada venom ular tedung. Kumbang rove atau charlie ini yang telah dikeringkan dan disimpan selama 8 tahun masih lagi mempunyai ketoksinannya. Persentuhan dengan ulat charlie ini semasa bergerak atau tidur, menghancurkan pada bahan atau menggosok dengan jari yang kotor akan menyebabkan konjunktivis dan penyakit kulit yang teruk yang dikenali sebagai 'dermatitis libnearis', 'paederus dermatitis', 'whiplash dermatitis' dan sebagainya. Pada September 2002, wabak dermatitis linearis yang disebabkan oleh ulat charlie telah menjangkiti beribu-ribu orang penghuni rumah pangsa dan UiTM Melaka juga tidak ketinggalan..hahaha...

2 minggu lepas aku kena dekat muka.. waa... ulat tu tetiba jatuh kat muka aku.. nasib baik aku tak tepis guna tangan.. sebab luka akan berkesan sepanjang mana kita seret ulat tu.. .aku tiup sekali... fuuuhhh... melayang~  tapi tapi tapi.. sempat lagi die taruk racun kat muka aku.. bercalar lah juga muka ni.. tapi nasib baik sikit je lepas tu sekejap je..

dan dan dan.. 3 hari lepas.. masa aku tengah tidur, aku ingat ada ape lah dekat kaki aku ni.. aku gosok-gosok kaki aku.. esok nya aku tengok dah merah-merah.. elergik kot? ruam? aku sapu je ubat kulit.. bila hari ke-2.. roomate aku tengok kaki aku dah makin teruk.. dia kata ini charlie la!!! wehh.. dah teruk berair baru tahu ni charlie... ahhaaaaa!! memang sedap sangat lah kena charlie ni sampai aku tak boleh pakai seluar panjang langsung! everyday kena pakai KAIN BATIK! ohkay... bila dah kena charlie ni, panas, peluh, air, bergesel dengan kain adalah amat menyakitkan.. itu lah.. dulu nak sangat rasa kena charlie.. bile dah kena baru tahu macam mana sakit nya.. patut lah roomate aku hati tu kena sampai menangis-nangis..


Nasihat kepada yang dijangkiti..

Oleh kerana kumbang ini tertarik kep,ada cahaya pada waktu malam, tutup atau kurangkan penggunaan lampu dan tutup semua pintu atau tingkap semasa epidemik ulat tersebut. Gunankan jaringan nyamuk yang halus, semburan aerosol serangga, perangkap berpelekat dan sebagainya. Jangan duduk berhampiran dengan cahaya atau lampu, jangan memukul ulat tersebut yang terdapat pada badan, cuma hembus atau tiup untuk menghindarinya. Jika tersentuh dengan ulat charlie ini, basuh segera kawasan yang bersentuhan dengan ulat charlie dengan sabun dan air. Sesiapa yang mengalami alahan kulit yang teruk mestilah mendapat rawatan perubatan..

Selalunya, kalau pergi ke klinik, doktor akan beri ubat antibiotik atau ubat khas.. Tapi ada juga orang letak Bio Oil..


terima kasih pakcik google pinjam gambar

terima kasih sekali lagi pakcik google pinjam gambar


Jadi, jangan berangan nak test-test nak cuba-cuba macam mana rasa bila dah kena ulat ni... huuu...



* semoga kaki aku cepat sembuh dari penangan charlie ni... Amin...








*info dari pakcik Google 

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum.. Dah baca entri? Lepas tu komen la banyak-banyak!