Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Home About Me Beauty Travel Pet Recipe

26 October 2012

Apa itu Menara Hidayah?

Bismillahhirrahmanirrahim...







Apa tu MENARA HIDAYAH?  Ape kebendanya tu? 

Dalam hidup ini, tugas sebagai seorang da'ie adalah untuk menyampaikan, untuk mengajak orang lain kepada kebaikkan. Dan, kita ini umpama "menara hidayah" untuk orang lain. Kita sebagai seorang da'ie. seorang pemimpin, seorang naqibah. perlu menjadi menara hidayah kepada orang yang kita pimpin. Perlu menjadi petunjuk kepada orang lain yang kita pimpin. Perlu jadi panduan, perlu jadi contoh. That's y lah kenapa diumpamakan sebagai MENARAH HIDAYAH.. Dengar nama pun dah interesting kan! :)

Bila di fikir-fikir kan, layak ke aku nak jadi menara hidayah untuk orang lain?

Tapi dalam hidup ni, asalkan kita "ada sesuatu", perlu kita beri sesuatu. Asalkan ada yang boleh kita nak sampaikan pada orang lain, kita sampaikanlah kepada orang lain. Tak da lah kita nak baik sorang-sorang.. Bawak sekali ramai-ramai supaya baik sama-sama.. Ilmu tak perlu kedekut.






Bila sebut pasal dakwah pula.. Apa tu dakwah? Penyampai dakwah juga tergolong dalam "menara hidayah".. Perlu ke nak tunggu jadi ustaz/ustazah baru boleh layak nak sampaikan dakwah? Sekali lagi aku nak 'lampu tinggi', asalkan kita "ada sesuatu", perlu kita beri sesuatu.. :)

Betul lah kata seorang BLOGGER (cerita best lagi tinjau entri dia) ni.. Memang kadang-kadang agak tersasar bila masyarakat memandang dakwah macam tu.. menyampaikan medium dakwah kat masjid. surau, ceramah. Duduk atas kerusi, hadap microphone, cerita bab hukum hakam agama secara terperinci dan sebagainya padahal yang stok datang masjid semuanya yang baik dan tengah nak jadi baik. Taraf diorang ni bukan lagi dakwah tetapi kuliah.

Yang sepatutnya jadi medium dakwah ialah dia-dia yang di luar sana. Dia-dia yang masih lagi hanyut dan lalai dengan dunia. Kutu-kutu tembok, mat-minah-atok-nenek rempit, kaki disko, kaki karoke, kai bangku (#eh), bohsia & etc. Itulah sasaran dakwah yang sebenar..

Persoalannya, mampukah kita keluar dan berdakwah dengan gologan macam tu? Tepuk dada tanya iman.. tepuk perut tak guna..huu~

Dakwah ni tugas kita semua.. Seruan itu adalah tuntutannya ke atas kita.. Tak perlu nak tunggu sampai kita jadi ustaz/ustazah baru nak sebarkan kebaikkan.. Tak perlu tauliah pun! Kita bukan nak mengajar kitab.. Kita hanya menyampaikan perkara wajib je pada masyarakat. Menyeru orang ramau kutip sampah pun dakwah juga. Dakwah luas skopnya.. (cp)


Itu apa yang aku dapat.. tapi ada benarnya.. Fikir-fikirkan..

Setiap pandangan manusia itu berbeza.. begitu juga aku.. mana yang salah silalah tegur.. tak perlu jadi ustaz/ustazah pun kalau nak menyampaikan kebaikkan.. Asalkan kita "ada sesuatu", perlu kita beri sesuatu :)




Wallahu a'alam...

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum.. Dah baca entri? Lepas tu komen la banyak-banyak!