Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Home About Me Beauty Travel Pet Recipe

30 September 2012

terima kasih keluarga palong

Bismillahirrahmanirrahim....



**maaf entri ni sangat panjang dan sangat banyak mana :)



my new story begins?? ... :) aku tak tahu nak mulakan macam mana.. ayat berbunga-bunga? hahahaa...aku bukan macam dia.. ahh..main belasah je la..pagi jumaat tanggal 28 September 2012, pada pukul 8:30 pagi, aku, fifi, wan, aiso & mila ready bergerak dengan menaiki 1 kereta ke palong 15 dari UiTM Melaka... tujuan kitorang ke sana bagi melawat 'seseorang'..asalnya kami datang melawat pada hari Sabtu..dan akhirnya bertukar tarikh dan hari, ke hari Jumaat kerana sebab-sebab tertentu...sebagai tanda meminta maaf atas hari yang tidak sesuai (di sebabkan ibu kerja balik tengah hari), aku dengan rasa hensem giler meng'offer' kan diri untuk memasak makan tengah hari merangkap lunch untuk kami semua...

dari UiTM kami ke pasar Alor Gajah untuk membeli barang-barang basah.. sebenarnya, tak payah beli pun tak pe..sebab konferm-konferm ibu dah sediakan bahan-bahan... tapi dek kerana kerisauan aku yang takot apa yang aku nak tak da, so aku amek langkah awal, untuk beli jugak bahan-bahan basah...

sesampainya di pasar besar Tampin, kami turun untuk membeli ayam kerana di pasar Alor Gajah, ayam dah habissssssss~ (pergi pasar pukul 9 lebih.konform la ayam dah habis.nampak sangat aku jarang pergi pasar..huuu) sesampainya di area ayam, aku memilih ayam yang paling gomok..haha..dalam kepala otak aku tengah berfikir-fikir, berkira-kira, bercongak-congak kalau belah 16 besar mana..18 plak? 20? 22? ok..aku tipu kalau dah lebih 20..kriikk kriikk... tiba-tiba wan tanya pada makcik yang nak potong ayam tu..

"Makcik, kalau potong 12 dapat berapa?" purfff~~~ aku dah bantai gelak..

"Kau tak sekolah ko?!! Potong 12 dapat 12 la..habis ko nak berapo??!! Ko tanya lagi..!" makcik tu dah membebel-bebel..hahaha! memang patut wan kene bebel..hahaha.. *ni boleh jadi bahan ni.. YES!

sesampainya di Pasir Besar, Negeri Sembilan pada pukul 10:30 pagi.. aku anggarkan, kitorang sampai ke Pasir Besar pada pukul 11:30 pagi.. ini sudah mencatat rekod paling ohsemm.. *saja puji aiso yang bawak laju..padahal dekat jek dari melaka ke pasir besar..haha...

kami berhenti di pasir besar, sebab aku tak tahu jalan ke palong..dan pada masa yang sama jugak, abang dengan rasa tuff tuff nya nak bawak aku sendiri ke rumah nya...lepas kereta myvi putih sampai je tempat menunggu, aku pun keluar bertukar kenderaan..dan kami sama-sama menuju ke halaman indah Palong 15...

sampai je ke syurga keluarga encik idris, kami terus mencari dapur dimanakah? kami dah bersedia nak buat menu tengah hari.. hehehe..(bajet suspen).. asalnya, hanya aku & fifi je yang menguruskan menu hari tu.. tapi ntah macam mana..boleh pulak bertambah ahli chef sampai 2 3 orang..(mila, wan dengan abang) hahaha..ah..belasah jelah..asal siap..

masa aku nak basuh ayam..aku teringat, nasi belum tanak lagi..aku tanya pada abang..

"abang, beras mana?"

"ada kat tepi ni.." ayah yang jawabkan..

"abang, periuk karen mane?"

"mana pakai periuk karen, gune api jek.."

"hahhhhh??!!" aku pandang abang dengan muke giler kacak bergaya sambil geleng-geleng kepala..aku tak nak pandang muke ayah..malu ah!
aku tak tahu tanak nasi guna periuk api. aku biasa gune periuk karen.....purfff..mati aku~





ahh..lantak lah... aku buat je la..survive sendiri.. mase aku tengah basuh beras tu.. boleh plak kene cek dengan abang... die bebel tak yah basuh beras lama sangat bla bla bla...eeii..tahu la orang..ngade!

dapur di rumah palong sangat kecoh di tambah ahli dalam rumah turut turun padang mengecohkan keadaan.. lagi-lagi dengan perangai giler bajet romantik wan dengan abang yang tak nak kalah..haha... kecoh dengan kucingnya, kecoh dengan angsa nya kat belakang rumah, kecoh dengan jari luka sorang-sorang lepas memotong sayur..jari yang luka 1 jari jek..tapi doktor yang turun membantu sampai 2 3 4 orang.hamboi~ hahahaa...!! 

fifi & wan uruskan bahagian sup sayur.. aku dengan abang uruskan ayam masak merah.. asalnya, menu hari tu dirahsiakan.. dek kerana terlepas cakap, dah bukan lagi rahsia..haha..ahh..tak kesahlah..asal kan ade orang teman..ekekekekekekeee....






Makanan siap terhidang pada pukul 1:30 petang semasa kaum lelaki ke masjid menunaikan solat Jumaat bersama-sama. Usai saja aku dengan fifi solat di bilik ibu, mereka semua sudah sampai dengan perut yang lapar..hahaa.. *eh?

Suasana makan beramai-ramai sangat lah seronok..dengan perangai memasing yang agak giler-giler.. di tambah ayah dengan perangai selambanya, abang dengan perangai over laparnya, dengan kepala otak aku mula bergerak-gerak mencarik bahan kenakan wan di sebelah aku (aku citer pasal wan dengan ayam die kat ayah), dengan perangai fifi yang sentiasa geram dengan abang, dengan aiso yang selalu di bahankan, milah yang saje buat aku jeles (KOOOIII..)..haha..aku paling last sekali habis makan dek kerana asyik berborak gelak tak henti-henti.. yang pasti sambal belacan milah jadi perhatian ayah..kate orang nogori..haha...

lepas sahaja makan tengah hari, semua dah kekenyangan..mata pun dah berat..kitorang berkumpul di ruang tamu hadapan dengan menghadap tv skrin besar..yang buat aku terkejut suruh padam kan cepat-cepat di sebabkan terpapangnya gambar-gambar aku menjadi wall paper skrin..purfff~ lepas tu, ayah pulak muncul..dia datang pada tv skrin besar tersebut..

"macam pernah nampak..ni jeling, gambar ni pulak tak jeling" di komen nya satu-satu gambar aku..aku dah tahan malu.selamba terus aku gelak kaw2..hohoho!

mereka sedang syok tengok movie cerita Wall-E..aku pulak sibuk lawan congkak dengan abang..tiba-tiba jadi kecoh! abang main tipu! tak puas hati sungguh aku! menambahkan lagi riuh bila abang pertahankan diri dia yang dia tak tipu, aku pulak pertahankan diri aku sebab kena tipu..hahaha..aku tahu aku menang congkak tu..last-last abang dah giveup dek kerana ketereran aku bermain congkak..aku tahu tuu...hahahaa! *gelak jahat..

dah penat main congkak, aku tersandar di sofa..penat, ngantok, kenyang..semue ada...kawan-kawan aku semue nya dah tidur..tidur petang lah kiranya ni....aku dengan abang tak tidur lagi..kitorang sibuk layan Wall-E..aku pandang jek skrin tv tu..tapi..aku tak nampak dengan jelas.(aku tak pakai spek) abang yang jelaskan jalan cerita tu..terima kasih lah ye sebab rajin tolong jelaskan jalan ceritanya walau erny tengah ngantok sangat time tu..dan dan dan..di mana tempat tu hari itu saat itu menjadi saksi when he proposed me, and i said yes! :'D

masuknya waktu asar, kitorang masing-masing menunaikan kewajipan..asalnya nak balik sebelum asar..tapi mereka nak balik lepas asar..selesai sahaja solat, kitorang lepak semula di ruang tamu..borak-borak, gaduh-gaduh lagi..haish...abang, fifi, wan tak habis-habis gaduh siapa paling romantik..hahaha..aku mengiakan je..dan semestinya aku sokong abang..kalahnya abang, kalahlah aku..mana boleh macam tu!! no way mann..hahaha.. sedang sibuk diorang gaduh, aku terus menolong ibu buat minum petang. menggoreng di dapur..borak-borak dengan ibu..

lepas kenyangnya diorang minum petang, semasa aku nak mengemas ruang tamu tempat kitorang lepak, tiba-tiba ayah panggil aku duduk sebelah ibu..ohkay...SAYA SANGAT NEBES!!! aku tahu apa yang akan jadi... jeng jeng jeng...antara aku,ayah & ibu..dan biarlah ia menjadi rahsia kami.. :) :) :)

aku meminta diri untuk mengemas apa yang belum aku selesaikan...dan dan dan..abang mula bertanya-tanya apa yang jadi.. aku cakap, nantiiii...nak kemas dulu..tapi tapi tapi...aku angkat dulang menggigil..dek kerana terlalu nebes yang melampau..tapi aku angkat jugak dan dihalang oleh abang.. dan abang menyuruh fifi yang uruskan..hahaha..ok lahh..nak tahu sangat kan..aku cerita lahh..bla bla bla..OOoo..emm..pot pet pot pet..hahahaha...

fifi &wan pulak tak habis-habis tak puas hati..abang pulak tak nak kalah..milah pulak pukul aku dengan kusyen ibu..aku mengadu pada abang..abang pukul milah dengan kusyen ibu..pastu pukulan tu berbalas..ohkay...sudah perang saudara..hahaha..habis kusyen ibu! asyik gaduh dengan bantal jek..tak pun pasal 'bantal merah'..hahaha..

petang di palong, kitorang amek masa untuk bersiar-siar di halaman..hmm..dah nak maghrib..katanya nak balik lepas asar.hahaha..selesa sangat dah tu...abang bawak aku berjalan sekitar area rumah..tak jauh mana la..sebab dah malam..aku plak dah tak nampak mana dah..tak pakai spek macam tu lah kan..

lepas mahgrib barulah masing-masing beransur balik..tapi itupun diorang pause kejap sebab nak tengok tv..sempat pulak! dah la patutnya balik sebelum asar..lepas tu tunda ke lepas asar..lepas tu dah nak isyak sudahhh...hahaha..aku tak balik dengan diorang sebab abang sendiri yang hantarkan aku balik UiTM...

aku dah terbiasa cium ubun-ubun, pipi danieal kalau pergi mana-mana..dan tanpa aku sedar, lepas abby salam cium tangan aku, aku terus cium dahi dia..abby pulak macam tahu-tahu jek aku nak cium die..siap hulur lagi kepala dia tu..hahaahhaa! alahai abby~ 

cerita berkumpul 1 hari bersama keluarga palong memberi 1001 makna buat kami yang berada di dalam rumah tersebut pada hari tersebut..ayah & ibu melayan kami dengan baik dan sporting habis..abang pulak dengan perangai yang selamba dan banyak cakap over sudah, dengan perangai masing-masing pulak yang giler-giler habis..habis riuh 1 rumah palong tu..hahaha..bahagia terasa :) 

terima kasih papa & mama kerana membenarkan aku pergi menziarahi keluarga palong..terima kasih buat kawan-kawan yang sudi menemani diri ini untuk menemui insan yang istimewa.(sekarang korang pulak yang rasa istimewa duduk kat sana kan..hahaa).terima kasih buat ibu, ayah, abang lang, abby kerana menerima kunjungan dari melaka ni..dan terima kasih jugak buat abang.. yang dengan berbesar hati melayan kerenah kecoh riuh rendah kawan-kawan dan diri ni..

Kalau ada sumur di ladang,
bolehlah kita menumpang mandi;
Kalau ada umur yang panjang,
boleh kita mandi bersama lagi.  #eh

..terima kasih keluarga palong :)

2 comments:

  1. kencang btol ko bwk kete smpai ke Pasir Besar.....hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku baru perasan ko punye komen ni weh. maafinnn :)

      Delete

Assalamualaikum.. Dah baca entri? Lepas tu komen la banyak-banyak!