Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Home About Me Beauty Travel Pet Recipe

19 September 2012

dugaan datang dan senyumlah

Assalamualaikum...








Tidak semua diantara kita bisa tabah berhadapan dengan cubaan juga dugaan.  Ianya bukan perkara untuk kita hadapi dan harunginya. Adakalanya kita seperti mahu lari jauh-jauh dari terus menerima juga menahannya.

Tidak mungkin kita dapat lari dan menyembunyukan diri dari cubaan juga dugaan yang sering datang tanpa rasa jemu dan penat. Mustahil kita mampu mengelakkannya mahu pun menentang...

Hari-hari ada sahaja dugaan yang datang dan disulami dengan pelbagai cubaan. Dugaan yang datang adakalanya benar-benar mencabar sifat kemanusiaan kita. Kalau mempunyai ubat yang bernama sabar mungkin kita sembuh dengan kadar yang agak pantas dan segera. Sekiranya tidak, kita mungkin akan terbelengu selama-lamanya!







Cuma sesetengan dari kita mampu tersenyum setiap kali dugaan dan cabaran yang datang, Bernasib baiklah kamu kerana faham dan mengerti akan tujuan setiap dugaan dan cubaan ini. Itu kepada mereka yang mempunyai kematangan dalam soal berfikiran. Jika tiada kebijaksanaan bagaimana pula?

Aku sentiasa cuba bersangka baik dengan apa jua cabaran dan dugaan. Tabah dan sabar seringkali aku guna pakai sebagai bekalan dan juga senjata. Namun memang mudah berkata dari melakukannya. Adakalanya aku juga tergelincir dari landasannya kerana tidak tertahan dengan cubaan juga dugaan yang mendatang.

Rasanya aku tidak berseorangan dalam menangani hal-hal begini... Begitu juga si dia...


Berusahalah sayang.. dan yakinlah Allah akan membantumu...


Wahai manusia, yakinlah dengan sepenuhnya bahawa Allah akan membantumu. Berusahalah dan bertawakallah kepadaNya dengan sepenuh jiwa. Pasti pertolongan Allah itu akan datang kepadamu. Tiada pergantungan yang sehebat-hebatnya melainkan sepenuh kebergantungan itu kepada Allah semata-mata. Percayalah, makhluk tiada upaya walau sebesar zarah sekalipun untuk membantumu, melainkan Allah jualah yang berkuasa menyelesaikan masalah yang sedang dibebani olehmu itu.


Allah menguji kerana manusia mampu mengharunginya... Kerana Dia Maha Mengetahui..



InsyaAllah... Ada jalannya...



Salam sayang

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum.. Dah baca entri? Lepas tu komen la banyak-banyak!