Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Home About Me Beauty Travel Pet Recipe

16 August 2013

apa yang perlu ada ketika menemubual untuk tugasan (assingment) student universiti



Entri ni dibuat atas beberapa permintaan memandangkan aku banyak juga pengalaman melawat ke syarikat2 untuk tugasan setiap semester. ramai yang masih tak tahu apa yang kita nak buat bila sampai sana nanti? nak tanya apa? nak bawa apa ke tempat/syarikat tu?? tak kan lenggang je. yang selalu terpikir bawa pen dan kertas. tu pun kalau bawakkk..

ramai yang tak ambik benda ni serius. tapi ini penting untuk kepuasan bersama. paling penting untuk menjaga reputasi kita sebagai student dari universiti sekian sekian sekian. senang citer kita kena ada dalam 'win-win situation'. apa maksud aku ni? maksud nya... korang kena kasi orang yang korang temubual tu tak rasa buang masa ditemubual korang, dan korang pun rasa apa yang korang perlukan dalam report tu semuanya complete.

untuk pengetahuan korang, jangan ingat penyelia2 syarikat tu nak senang2 luangkan masa semata-mata untuk korang. diorang banyak lagi tuntutan komitmen pelbagai. tetapi dalam beberapa ruang dibukakan untuk smaa2 berkongsi pengalaman baru.  kalau result yang korang kasi, setakat 'datang buang masa', dia pun turut rasa kecewa. selain dia nak perkenalkan syarikat dia, dia pun nak rasa 'advantage' kat situ. korang patut rasa beruntung syarika tersebut sudi luangkan masa untuk korang.  banyak lagi kerja yang diorang nak setelkan dari buang masa layan korang yang korang pun tak tahu kenapa korang datang situ. biadap kan?

so kat sini aku nak tekankan sedikit sebanyak yang korang perlu perlu perlu ambil tahu!


1- Berpakaian yang sesuai
-tak yah nak pakai seksi2 tak pun baju lip lap lip lap. pakai baju biasa yang formal pun ok. nak senang malas sangat nak pikir pakailah baju korporat fakulti masing2 tak pun baju kurung bagi perempuan.


2-Kekalkan adab menggunakan bahasa melayu yang tinggi.
-gunakan ayat yang terang dan tak bercampur bagi mengelirukan penemubual.


3-Senaraikan soalan
-senaraikan soalan yang korang nak tanya SEBELUM sampai di syarikat tersebut. buat sebarang carian di internet atau perpustakaan bagi mengukuhkan lagi apa yang korang nak tanya.


4-Kenal pasti nama individu penemubual
-ini penting supaya korang tak deanggap datang tapi tak tahu apa2. pandangan pertama korang daripada pihak diorang tercalar bila nama korang nak menemubual pun korang tak tahu.  ejaan nama diorang pun kena betul. nampak sangat sikap tak kesah korang tu. ada internetkan ? online la cari !


5-Appointment
-sebelum pergi ke syarikat untuk menemubual, korang kenalah set-up masa, tempat, tarikh bila korang boleh temubual dan suruh pihak sana kasi feedback untuk ditemubual. jangan main redah je datang. silap haribulan kena halau. baru padan muka.


6-Berhubungan secara profesional
-untuk menghantar email bagi pihak syarikat, haruslah formal. ok FORMAL. takperlu korang letak smile, ikon beruang joget2 ke di akhir ayat korang. nama2 manja koran bagi. tolonglah. kita university student. no primary student. berhubunglah secara profesional.


7-Hasil kaji selidik.
-berikan salinan kaji selidik kita tu pada pihak diorang untuk diorang ambil rujukan atas apa yang diorang dah buat kat korang.


8-Jangan puji melambung
-bila korang nak hantar emel pada pihak syarikat atau surat, tak yah nak puji melambung konon2 supaya pihak syarikat dapat terima korang ditemubual. nampak sangat korang ni kaki bodek. diorang akan kurang minat dengan emel atau surat yang 'melebih-lebih' macam tu. diorang pun manusia jugak. ada perasaan menyampah. haha.. :P


9-pen dan buku nota
-korang nak tulis dengan apa kalau tak da 2 benda penting ni kan? paling malas pun korang boleh bawa alat rakaman untuk rakam apa yang korang temubual kan.


10-Panggila telefon haruslah jauh dari gangguan
-bila korang nak call pihak syarikat untuk bertanyakan perihal serba sedikit pastikan korang buat panggilan di tempat yang sesuai. jangan la korang buat panggilan masa suasana sekeliling tengan bising. panggilan seperti ini korang kena ambil kisah bagi mengelakkan salah faham, ketidakpastian maklumat dan pihak yang korang call pun tak da lah geram dengan korang yang asyik tak dengar je dari tadi.




ni antara serba sediki yang aku nak tekankan. sebagai ingatan kepada sesiapa yang tak amek kesah pasal berhubung dengan orang luar ni. selain mengelakkan dari kita ni tak melambangkan universiti student, nama universiti kita pun turut tercemar dek kerana perangai kita ni. oleh sebab kita ni pelajar universiti, pihak diroang tak akan salahkan pensyarah kerana mereka percaya,kita sendiri yang kena guna insiatif sendiri untuk dapatkan maklumat.apa2 pun GOOD LUCK untuk semua! :)




notakakicomel: esok melawat ke JPNS, Seremban untuk tugasan akhir semester diploma ni. Semoga dipermudahkan. Amin..

6 comments:

  1. Paling stress bila call, nak kena sambung menyambung. lepas dah sambung tak berangkat angkat.. hehe

    ReplyDelete
  2. hahaha... itu biasa berlaku. huhu

    ReplyDelete
  3. bagus.... at least I know time nak gunakan tips ni... :)

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Dah baca entri? Lepas tu komen la banyak-banyak!