Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Home About Me Beauty Travel Pet Recipe

7 September 2012

puaskan hati orang vs hati sendiri

Bismillahhirrahmanirrahim....







Dalam pada sibuk aku nak buat assginment segala hal, aku masih sempatkan diri menyibukkan diri aku dengan aktiviti blog aku...(apa aku cakap ni..) Tapi baru pukul berapa... awal lagi... esok pun tak da kelas... lagi la lambat aku tidur... Nak tanya korang la..Korang pernah kan hadapi situasi di telan mati bapak, diluah mati emak (eh..betul ke?? tolong google kan..aku malas) Meanz kat sini apabila kita kena jaga hati orang sekeliling tapi dalam masa yang sama nak juga jaga hati sendiri... Tapi sesetengah dari kita lagi rela hati pecah retak seribu dari kecewa kan hati orang lain..

Aku selalu konflik dengan diri sendiri bila sebut pasal ni.. Yelah bila dah ramai sangat kawan, macam-macam ragam kita dapat, macam-macam ragam kita telan... Nak tegur, alahai~ aku bukan jenis suka tegur orang direct.. Aku jenis yang, 'biarlah dia..'... nak jaga hati orang punya pasal... kekadang aku sendiri pun tak tahu orang tu marah aku ke tidak.. Mungkin aku seorang yang BLUR dan mungkin tidak...

Sebab dari nada/cara penulisan kita dapat tahu dia ni marah ke tak. Bila aku perasan orang marah aku, aku diam kan diri.. "Ehh..dia ni marah aku ke? Ha'ah la..dia marah aku..pehal lak nak marah aku..BAJET! eh..dia main-main la tu kot..aku ni yang cepat sangat terasa ni...nak kata datang bulan tak pun..aku ni cepat sangat la terasa.. die tak marah aku"...pastu aku gelak sorang-sorang (sebab aku suka gelak) Memang selalunya aku macam tu la..buat andaian sendiri..pastu gelak sendiri... puaskan hati sendiri dalam masa yang sama puaskan hati orang sebab dia marah aku....eh..macam tu pun boleh?

Tapi ye la... kebanyakkan orang akan menjaga hati orang sekeliling terutama orang yang die sayang... dan ada juga yang tak peduli perasaan orang lain, asalkan hati dia puas... tadi masa berbuka puasa, kawan-kawan aku dok bercakap-cakap tentang orang itu ini.. Aku hanya mampu mendengar sebab aku tengah syok layan makanan yang aku makan. Kawan-kawan aku ni tak suka orang ni sebab die gile kuasa la, melantik diri sendiri bajet macam bagus la, macam-macam yang tak puas hati la.. Aku just fikir positif di situ dan mampu mendengar.. Sampai lah aku menyampuk, "die tahu die boleh pegang jawatan tu, sebab tu die pilih diri sendiri pegang jawatan tu...korang tak nak amek, dia amek la.." Aku bukan nak menyebelahi sesiapa, tapi jangan lah asyik fikir di sudut negatif apa yang orang buat. Kalau bagi sokongan moral kat orang tu tak apalah jugak.. Tapi alih-alih aku plak kene tempik..ye la..aku sorang je lah yang tak berapa nak setuju apa diorang cakap.. tapi apa-apa pun, setiap orang punya hak bersuara mengemukakan pendapat masing-masing. itu pendapat diorang.... dan itu pendapat aku.

aku terasa ohkay tadi kene tempik....  purffff... *sigh



Bukan senang nak puaskan hati orang, dan bukan mudah berpeluang nak puaskan hati sendiri... hati kene kuat lah beb kalau nak jaga hati orang..tak mo lah nak jaga sangat hati orang, lepas tu sampai bilik nangis-nangis... relax ohkay.. itu lah asam garam kehidupan...(aku sendiri pun belum tentu dapat tahan tak nangis..wuwuwuwuu)


Falsafah hari ini: Dalam menyelesaikan masalah dalam hidup, anggap ia seperti membasuh pinggan mangkuk dalam sink, jika terlalu banyak dan kotor, selesaikan satu persatu, basuh dengan sistematik, bilas secara berperingkat, dan yang penting cuci sink supaya tak berbau dan tak menyusahkan orang lain




***sambung makan meggi perisa tomyam

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum.. Dah baca entri? Lepas tu komen la banyak-banyak!